A General Dynamics F-111 és változatai, 15. rész

2021. október 01. 16:19 - Maga Lenin

Hattyúdal Ausztráliában

A tizenötödik, "fél" résszel ér véget az F-111 bemutatója, melyben a források megadásán kívül a típus ausztrál szolgálatának vége szerepel. A sorozat első része ITT olvasható, az előző pedig ITT.

 

A legtovább szolgáló Aardvarkok

Még az EF-111A-kat is túlélték az Ausztráliában használt Aardvarkok, melyek kapcsán az első, elektronikai korszerűsítésükig jutott a vonatkozó fejezet. Tehát, az F-111 történetének valódi zárásaként következik – immár csakis a RAAF színeiben – annak a ’80-as és 2000-es évtizedek közötti időszaka.

 

A még 1983-ból eredő, további, az amerikai AMP-vel egyenértékű modernizálásig – többféle lehetőség mérlegelése után – 1990. augusztus 17-én jutottak el. Ez sem volt tehát gyors folyamat, akárcsak az amerikai projekteknél. Az AUP (Avionics Update Program) nevű, 389 millió dolláros szerződést a Rockwell International nyerte, mely e célból a Hawker de Havilland Australia vállalattal társult. Ez tartalmazta az amerikai változatoknál már látottakat, tehát két, digitális számítógépet, digitális repülésvezérlést, lézergiroszkópos és GPS-es navigációt, valamint a műszerfalak és a rádiók korszerűsítését. Érdekes módon, ettől függetlenül rendelték meg a Texas Instruments-től a terepkövető (APQ-171, az F-111F APQ-146-osának továbbfejlesztése), és a General Electric-től a támadó radar (APQ-169, az APQ-165, az F-111C eredeti készülékének továbbfejlesztése) cseréjét. Az ECM rendszerek modernizálására is sort kerítettek. Összességében, a cél az analóg berendezések digitálisra cserélése is volt, tekintettel az addigra erősen megnövekedett karbantartásigényre. Az első F-111C-t Amerikában építették át, és további húszat már Ausztráliában. Az AMP – és a Pacer Strike ­– a típus kivonása miatt programként nem tekinthető sikeresnek, még ha technikailag az is volt. Az AUP már inkább, csak az volt a baj vele, hogy az utolsó gép 1999 végére lett kész. Ez durván évente kettő példányt jelent, ami azért igencsak gyenge tempó. A légierős átvételkor elhangzott adat szerint, a tesztek alapján az átlagos meghibásodásközi üzemidő 179 órára nőtt, ami igen jó érték.

f-111_aup.png

From controversy 185. o.

Az Amberley légibázison végzett AUP átalakítás egy pillanatképe. A munkások a Rockwell International emberei

female_crew.png

From controversy 213. o.

1999-ben állt össze a valaha volt legelső, teljesen női személyzet az F-111-esekre: balról Aroha Fifield és Brooke Chivers

 

Nem sokkal az AUP megkezdése után, 1992. október 15-én meglepetésként érte az érintetteket, amikor a védelmi miniszter bejelentette, hogy „akár 18 darab”, az USAF által kivonásra ítélt F-111G-t vásárol meg az ország. Ez kifejezetten jó vételnek ígérkezett, tekintettel arra, mi is volt a G változat: a C-hez hasonló, nagyobb szárnyú, erősebb futóművű, viszont nagyobb tolóerejű és a teljes AMP-n átesett verzió. Erre a frissítésre már amúgy is szükségük volt, mert az alig két tucat gép, mint flotta fenntartása – ezen belül a repült órák elosztása – egyre nehezebbé vált idővel. A vásárlással 2020 körülre tolhatták az Aardvarkok kivonását. Végül is 15 példányt vittek haza (ebből egyet már a sivatagi tárolásból), 3 maradt az USA-ban, és ausztrál dollárban 70 milliót fizettek a gépekért és 74-et az alkatrészekért és a logisztikai támogatásért. Alapvetően aztán a G-ket kiképzésre használták, és a gyakorlatokra, esetleges, éles műveletekre a C-k szolgáltak továbbra is, már csak a maguk kiterjedtebb fegyverzete miatt is.

A hosszú távú elkötelezettség azonban hamarosan gondot okozott, mert az USAF elkezdte kivonni a típust, ezáltal megszűnt az amerikai ipar háttértámogatása, és így pár éven belül a RAAF maradt az egyetlen üzemeltető. Ennek megfelelően programot indítottak (Sole Operator Program, SOP), hogy mostmár az utolsó, rejtett szerkezeti hibákat is feltárják, biztosítva a 2020-ig való üzemelést. Ezt a TF30-asokra vonatkozó, hasonló célú program egészítette ki, bár ott legalább számíthattak még egy ideig a részben hasonló hajtóművekkel üzemelő F-14-esek jelentette, amerikai háttérre, a US Navy révén. 2001-re még egy, a -40°C-on való tesztelést biztosító hangárat is felépítettek a típus otthonában, az Amberley légibázison. Ez a korábban írtak fényében furcsa, miszerint a korszerű, roncsolásmentes anyagvizsgálati módszerek alkalmazásával az USAF megszabadult ettől az eljárástól. Másfelől azonban, erre szükség is volt, mert 2002-ben megrepedt az egyik C szárnya a tesztelés során. Ezért repülési tilalmat rendeltek el rövid időre, és végül is Amerikából kellett vásárolni D és F változatok szárnyait, hogy legyen mire cserélni a C-két. Ezeket helyben alakították át a nagyobb fesztávra.

A fentiektől függetlenül, 1985-86 során, helyben építették át a TF30-P-103 standard szerint a korábbi hajtóműveket. A ’90-es évek közepén, a leállított, amerikai példányokból mintegy 80, nagyobb tolóerejű TF30-P-109-est szereztek be, és az F-111G-kkel a -P-107 változat is rendszerbe állt a RAAF-nál. Utóbbiakba nem lehetett beépíteni a 109-eseket, pedig a nagyobb tolóerőt szerették volna kiterjeszteni a teljes állományra. Ezért a helyi ipar összeépítette a 109 elülső és a 107 hátsó részét, amit TF30-P-108-asnak neveztek el. Végül is ilyen került az összes F-111G-be.

 

Az AUP érintette elemek mellett a fegyverzetet is korszerűsíteni kellett, hiszen mind az elektronikai képességeknek, mind a harci eszközöknek idő közben újabb kihívásokra kellett reagálniuk. Utóbbi esetében a fő kérdés a légvédelem hatósugarán kívüli indítás volt, amire a GBU-15 már nem felelt meg. Annak utóda, az AGM-130 helyett viszont az izraeli eredetű AGM-142 Popeye-t választották ki a feladatra. Az 1360 kg-os össztömegű, 340-360 kg (repesz-romboló vagy megerősített célok elleni, nagy átütőerejű) robbanófejű, rakétahajtású eszköz mintegy 80 km-re repülhet el. Az ASW-55 adatátviteli konténerrel való összeköttetésen át, televíziós vagy képalkotó infravörös fejrész segítségével tudja célra vezetni a hordozó gépen ülő operátor. Az F-111C-k elvileg akár négyet is hordozhatnak, de a jelentős tömeg és légellenállás miatt általában csak kettő (plusz az ASW-55) a szokásos. Az 1996-os próbáktól itt is nagyon sok idő, 10 év telt el, mire a Popeye teljes körűen hadrendbe állt. Tervezték a műholdas vezérlésű bombák, majd azokból kialakított siklóbombák rendszeresítését is, de mire utóbbi révén megvalósult az ötlet, az Aardvarkot már kivonták.

Az elektronikai fejlesztések keretében integrálták az ELTA EL/L-8222 önvédelmi zavarókonténert, az ALE-40-essel váltották fel a zavarótöltet-kivetőket az F-111C-ken, és hazai fejlesztésű, ALR-2002-esre kívánták cserélni a besugárzásjelzőt. Még vontatott rakétacsalit is terveztek. Utóbbi kettő azonban már nem realizálódott.

popeye.png

(forrás)

Két Popeye és a velük kapcsolatot tartó ASW-55 konténer egy Aardvark szárnyai alatt. A konténert a törzs alatti, hátsó ponton is hordozták. A törzs alján jól látszik a Pave Tack formáját követő fegyvertérajtó

r4.JPG

From controversy 222. o.

A Boeing emberei R4 szintű karbantartást végeznek egy F-111G-n az Amberley légibázis hangárjában. Érdekes, hogy annak ellenére, hogy a General Dynamics-ot, az eredeti gyártót a Lockheed (Martin) vásárolta fel, az ausztrál F-111-esek Original Equipment Manufacturer szerződését mégis a Boeing kapta meg. Igaz, ez utóbbi vette meg a Rockwell repülőgépes részlegét, mely ugye az AUP-t végezte

 

A 2000. év előtt nem sokkal még úgy számoltak, hogy 2020-ig lehetséges és érdemes lesz az F-111C-ket szolgálatban tartani, és kiterjeszthető az AUP program a G-kre is. 2000-2001-ben azonban több probléma is közbeszólt. Egyrészt a tartálybelsők cseréjénél korábban említett, egészségkárosító munkafolyamat miatt botrány volt Ausztráliában. De az öregedő hidraulikus- és üzemanyagvezetékek szivárgásai is sok bosszúságot okoztak, és további, töréses, repedéses szerkezeti hibák is adódtak. Az AGM-142 imént bemutatott, évtizedes rendszeresítési folyamata is elég komoly fiaskó volt, és ráadásul nem olcsó. Az ország, mint az USA közeli szövetségese, fontolóra vette az F-22 és az F-35 megvásárlását is, amelyek két generációval voltak előrébb, mint az F-111-esek, leszámítva természetesen a hatósugarukat. Egy 2002-2003-as védelmi felülvizsgálat aztán 2010-ben állapította meg az Aardvark kivonásának időpontját. Szinte magától értetődő volt, hogy ezt a döntést sokan vitatták, hiszen az előzőekben felsorolt korszerűsítések miatt, és persze a helyi fenyegetéseket és igényeket figyelembe véve, korántsem lehetett elavultnak nevezni az F-111-eseket. Öregnek viszont mindenképpen, és talán ez volt a 2003-ban kimondott végszó fő oka is. Az üzemeltetés költségei nagyon nagyok voltak, és az idő múlásával egyre csak nőttek – a kormányzati számítások szerint 2010 után már „exponenciálisan”. Említették még egy esetleges, váratlan szárnytörés következményeit, mégpedig, a közvetleneken túl a flottára vonatkozó repülési tilalmat és az új szárnyak hiányát is. Szintén érv volt, hogy a földközeli repülés a kis magasságban is hatékony légvédelmi rakéták és a lefelé néző, lefelé tüzelő képességű vadászgépek teljes körűnek nevezhető elterjedése miatt idejétmúlttá vált, és nem biztosította többé a harci túlélést. A viták minden esetre igen jelentősek voltak, mert 2007-ben az akkori védelmi miniszternek ismét meg kellett erősítenie a 2010-es dátumot.

Ausztrália – mivel az F-22-est nem exportálta az USA – az F-35 mellett döntött, de annak késése miatt 24 db, kétüléses, F/A-18F Super Hornetet szerzett be a 2010-től, az F-35 nagyobb számban való szolgálatba állításáig tartó időszakra. Ez utóbbi ismét támadási felület volt az aktuális kormánnyal szemben, mert legkevésbé sem volt olcsó (4,6 milliárd amerikai dollár), szemben mondjuk az F-111-esek esetleges, további szolgálatban tartásával.

A kivonás látványosabb részei 2008-ban kezdődtek azzal, hogy F-111-eseket fokozatosan a 6. századba vonták össze. 2009-től már nem végezték el a komolyabb karbantartásokat a soron következő példányokon, így egyre kevesebb maradt repülőképes. 2010 decemberében végül befejezte a szolgálatot a világszinten is utolsó F-111 is: 3-án repült utoljára egy búcsúkötelék. Az Aardvark tehát négy évtizednyi, aktív pályafutás után búcsúzott. A típus, mely oly sokat szerepelt a sajtóban, még életciklusa legvégén is kapott némi negatív hírverést. Az USA ugyanis – valószínűleg még a vásárláskor, a hidegháború alatt – kikötötte, hogy akkurátusan meg kell semmisíteni a kivont példányokat, nehogy azok ellenséges kézre jussanak. Ezt tehát 17 db F-111C, 4 db RF-111C és 14 db F-111G, valamint 70 db TF30 hajtómű esetén kellett elvégezni. Ez a csomag lett „Ausztrália legdrágább fémhulladéka”. A 13, múzeumokban vagy bázisoknál kiállított F-111 mellett 23-at már 2010 novemberében eltemettek egy szeméttelepen, ami jókora felhördülést okozott az ausztrál repülőbarátok és katonák körében. Ne feledjük, ez még a december 3-ai, utolsó repülés előtt történt. Ugyanakkor az USAF egy volt tagjának nem hivatalos magyarázata elég jól rávilágít a dolog szükségességére. A szeméttelepre csak a gépek törzsei kerültek, amint az az akkoriban készült fotókon is jól látható. Minden más elemet beolvasztottak. A törzsben azonban szigetelésként számos helyen azbesztet használtak, aminek ismert a súlyosan rákkeltő hatása. Ezért legkevésbé sem érte meg a törzsek feldolgozása, sem anyagilag, sem a környezeti és egészségügyi veszélyekre tekintettel.

f-111s-buried.jpg

(forrás)

A szeméttelepre küldött törzsek betemetése

ff.jpg

(forrás)

Természetesen a sorozat törzsszövege nem érhet véget a földbe temetett F-111-maradványokkal, és szerencsére van is egy igazán jellemző kép ehelyett a záráshoz. A C változatok sokszor és látványosan bemutatták a kiengedett üzemanyag lángra lobbantását. Itt 2003-ban látható az egyik, ilyen alkalom. Megjegyzendő, hogy a legkönnyebben jó minőségű, nagy felbontású fotókat F-111 témában az ausztrál példányokról találni, mivel ezek még üzemeltek a digitális fényképezőgépek elterjedése idején. Sok kép tényleg kiváló, és a legszebbek között van az Aardvarkokról, de a típus mégiscsak főleg az USAF kötelékében töltött ideje miatt fontos és emlékezetes, ezért csak korlátozott számban szerepeltek

 

Források és linkajánló

Több forrás átadása, figyelmembe ajánlása kapcsán köszönöm molnibalage segítségét! Ezek közé tartozott több változat kézikönyve is. Ilyenből a B, D, E, F, G és FB-111-esre vonatkozókat használtam fel, de igen eltérő, és általában igen kis mélységben (már csak terjedelmi okokból is). Kicsit többet vettem igénybe az F-111/FB-111 Sturctural Breakdowns anyagot, melyet a GD maga állított össze. Ezek mindegyike elérhető az interneten.

 

Tanulmányok, könyvek

Development of the TFX F-111 in the Department of Defense's
search for multi-mission, joint-service aerial platforms

            Ez a tanulmány képezte az alapját az első pár résznek, mivel a programról magáról szól, különválasztva a hadügyminisztérium, a légierő és a tengerészet nézőpontját.

F-111 System Engineering Case Study, 2003, illetve 2005

            Ezek az előzőhöz hasonló, de az egész típus történetére, technikai aspektusaira és ilyesmikre is kitérő tanulmányok – viszont a több téma miatt kevésbé mélyre mennek. Ettől függetlenül kiváló források voltak; sajnos az első nem teljes egészében tölthető le sehonnan. A képaláírásoknál az „SE 2003 és 2005” jeleket kapták.

F-111 – Success in Action, A. M. Thornborough és P. E. Davies

            Ez volt a legjobb forrás mind közül, és jellemző, hogy csak a készítés felénél akadtam rá. A képaláírásoknál a „Success” jelet kapta.

F-111 Aardvark, A. M. Thornborough és P. E. Davies

            A szerzőpáros második könyve a típusról, mely szintén a leginkább felhasznált anyagnak számít, pedig még az előzőnél is később bukkantam rá. A képaláírásoknál a „Davies” jelet kapta.

General Dynamics F-111 Aardvark, P. Davies (Air Vanguard 10)

            Néhol kissé elnagyolt, és ugráló, de így is jó forrás volt. A képaláírásoknál a „Vanguard” jelet kapta.

General Dynamics F-111, J. Miller

            Jó forrásnak bizonyult a legtöbb téren, egyetlen hátránya, hogy 1981-es, ezért sok, későbbi részlet már hiányzik belőle. A képaláírásoknál a „Miller” jelet kapta.

F-111 Aardvark, B. Kinzey

            Kevés szövege mellett több kép erejéig használtam. A képaláírásoknál a „Kinzey” jelet kapta.

F-111 & EF-111 Units in Combat, P. E. Davies (Osprey Combat Aircraft 102)

            A líbiai és öbölháborús bevetések leírásának alapját képezte. A képaláírásoknál a „Osprey” jelet kapta.

Lock On No. 5, F-111E/F Aardvark, Willy Peeters

            Számos, kiváló részletfotót tartalmaz, jó képaláírásokkal. A képaláírásoknál a „Lock On 05” jelet kapta.

F-111 Aardvark, A. M. Thornborough (Warbirds sorozat)

            Kevés szövege mellett néhány kép erejéig használtam. A képaláírásoknál a „Warbirds” jelet kapta.

Aeroguide 22: General Dynamics F-111E/F

            Kevés szövege mellett néhány kép erejéig használtam. A képaláírásoknál az „Aeroguide” jelet kapta.

From Controversy to Cutting Edge, M. Lax

            A típus ausztrál története részletesen, de pár egyéb résznél is használható volt. A képaláírásoknál a „From Controversy” jelet kapta.

 

Továbbá: a GD korabeli brosúrái, tulajdonképpen reklámanyagai (EF-111, The Versatile F-111, „F-111 Today”, „1966-os brosúra”). A képaláírásoknál a zárójelben említetteknek megfelelő jelekkel szerepelnek.

 

evolucio.png

Az F-111 típuscsalád, a Miller-féle könyvből. A „digital mod” valószínűleg még nem az AMP-t jelöli, hanem a Digital Flight Control System korszerűsítést (lásd korábban a főszövegben). A többi modernizáció nyilván az ábra keletkezési ideje miatt szerepel még. Az FB-111A helye minden esetre nem tűnik logikusnak, de legalábbis a sorozatban leírtaknak biztosan nem felel meg

szup.png

Fentebb molnibalage képkivágása, amin látható, hogy a szuperszonikus légáramlás hullámfrontjainál megváltozik a levegő törésmutatója, ami így érzékelhető a szem számára. Tiszta és egyszerű fizika :)

 

Általános

http://www.f-111.net/

http://www.fb-111.net/

F-111 Profile

 

A kezdetek

https://www.secretprojects.co.uk/threads/long-road-to-the-f-111-tac-sor-183-sdr-17-ws-324a-tfx.526/

https://www.secretprojects.co.uk/threads/boeing-model-837-v-stol-tfx-fighter-designs.2263/#post-19687

https://www.secretprojects.co.uk/threads/before-the-val-there-was-the-vax-competition.1487/

https://www.secretprojects.co.uk/threads/fantasy-boeing-818-tfx-f-7-stratofighter.4655/

https://www.secretprojects.co.uk/threads/looking-for-information-on-the-general-electric-mf-295-turbofan-engine.30101/

https://www.secretprojects.co.uk/threads/douglas-d852.29463/#post-322651

https://educationforum.ipbhost.com/topic/6250-tfx-scandal-and-the-jfk-assassination/

f-111_clip.jpg

(forrás)

Számos, korai szélcsatornába és bemutatásra szánt, TFX modell

 

Egyes részletek

http://www.clubhyper.com/reference/f111indetailjr_9.htm ez az aloldal van megadva, de 1-9-ig az összes igen értékes részletekkel szolgált

The F-111 Aardvark's Variable Geometry Air Inlet Spike Was A Work Of Art

F-111 Aardvark

TF30

Flying the Iconic Swing-Wing F-111 Aardvark at the Height of the Cold War

Review of F-111 Structural Materials - Dtic apps.dtic.mil › dtic › fulltext

Aviation Safety Network > ASN Aviation Safety WikiBase > ASN Aviation Safety Database results

The F-111 Could Go In Low And Fast Because Of What Was In That Long Nose

GENERAL DYNAMICS F-111 AARDVARK TERRAIN FOLLOWING RADAR TRAINING FILM 80070 - YouTube a terepkövető rendszert bemutató, oktatási videó

https://books.google.hu/books?id=GDn2hrX8OJ8C&pg=PA31&lpg=PA31&dq=f-111+compass+sail&source=bl&ots=fxJH4nMNn1&sig=ACfU3U13DowLfjReVYcMm88vbshEyddGQg&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwiL5uj097_vAhVRAxAIHVPRC-YQ6AEwDXoECA8QAw#v=onepage&q=f-111%20compass%20sail&f=false a Compass Sailről

http://www.ausairpower.net/TE-RWR-ECM.html

 

Bevetések, fegyverzet

Encyclopedia of US Air Force Aircraft and Missile Systems - Marcelle Size Knaack - Google Könyvek

F-111A in Southeast Asia > National Museum of the United States Air Force™ > Display

AGM-69 SRAM | Weaponsystems.net

Operation Deep Throat: when USAF F-111Fs Dropped GBU-28 5000-lb Bunker Busting Bombs on Saddam’s Bunker at Al Taji Air Base - The Aviation Geek Club

Pave Tack and the GBU-15 Greatly Expand RAAF Strike Capabilities

AGM-130, AGM-136A Tacit Rainbow

Boeing AGM-130

F-111E/F "Aardwark"

General Dynamics F-111E/F and EF-111A

The Sidewinder Story / The Evolution of the AIM-9 Missile

BLU-113/B, A/B Penetrator Warhead ez és a következő két link a GBU-28-asról szól

Guided Bomb Unit-28 (GBU-28) Bunker Buster - Smart Weapons

Raytheon / Texas Instruments GBU-28 Bunker Buster

wak.png

(forrás)

A kép címe lehetne az is, hogy „1988-ban az USAF”, legalábbis a taktikai típusai. Akárhogy is, jól reprezentálja a hidegháború végi amerikai légierőt ez a négy típus. Az A-10-est kivéve mindegyik gép a Nellis-ről való a farokkódja alapján

f-111-production-line_med_hr-2.jpeg

(forrás)

Az F-111 gyártósora

 

F-111B

Tailhook Topics: The Complete F-111B

Tailhook Topics: Grumman F-111B ez, és a fenti link gyakorlatilag ugyanaz; nagyon sok részlet van innen az F-111B kapcsán

Was the Navy’s F-111 Really That Bad? | Military Aviation | Air & Space Magazine érdekes adalékok a Sea Pig elfogadása kapcsán

General Dynamics / Grumman F-111B | Page 2 | Secret Projects Forum

UNDERWAY F-111B a Coral Sea oldalán a B-ről

TFX Contract Investigation (second Series): Hearings ... Ninety-first ... - United States. Congress. Senate. Committee on Government Operations. Permament Subcommittee on Investigations - Google Könyvek

 

EF-111

Innovation in the United States Air Force: Evidence from Six Cases - RAND_RR1207.pdf

DP_31_DOYLE_THE_YOM_KIPPUR_WAR_AND_THE_SHAPING_OF_THE_USAF.PDF

THE ANATOMY OF THE TACJAMMER

 

Kísérleti programok

Variable-Camber Systems Integration and Operational Performance of the AFTI/F-111 Mission Adaptive Wing - 88253main_H-1748.pdf

F-111 TACT | NASA

AFTI F-111 | NASA F-111 Advanced Fighter Technology Integration Image Gallery | NASA

General Dynamics–Boeing AFTI/F-111A Aardvark - Wikipedia

 

 

hrad2.jpg(forrás)

Az FB-111H-t elég komolyan vették, még a radarkeresztmetszetét is mérték

 

Javasolt változatok

https://www.secretprojects.co.uk/threads/improving-the-f111.22127/#post-228814 a teljesen áttervezett, Grumman-féle „F-111B”

https://aviatia.net/air-force-f-14/ ez és a következő három link a szárazföldi vadászváltozatokkal foglalkozik; itt elég jó sztori olvasható az USAF tervezett elfogóvadászai kapcsán

http://www.aerospaceprojectsreview.com/blog/wp-content/uploads/2018/11/usfp03ad2.jpg

http://up-ship.com/blog/?cat=81

http://www.militaryparitet.com/perevodnie/data/ic_perevodnie/3373/function.session-start

https://books.google.hu/books?id=hmG5ttM8ce4C&pg=PA297&lpg=PA297&dq=FB-111M-3&source=bl&ots=iVko6unBi3&sig=ACfU3U2jqpb8Wnhehoz1GMFuZgaO6zikwg&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwih3t6A-pTvAhXyxIsKHQJ_CTkQ6AEwEHoECBYQAw#v=onepage&q=FB-111M-3&f=false „FB-111M-3”, és a következő linken is

https://www.secretprojects.co.uk/threads/general-dynamics-f-111-projects.803/#post-8816

https://www.globalsecurity.org/wmd/systems/fb-111h-specs.htm FB-111H, és a következő linken is

https://www.thedrive.com/the-war-zone/38621/this-stretched-super-fb-111-was-a-low-cost-challenger-to-the-b-1-bomber

 

Az ausztrál alkalmazással kapcsolatosan

http://www.ausairpower.net/82WG-Ops-1983.html

Here's why Australia buried 23 F-111s after the aircraft’s retirement - The Aviation Geek Club

Ravens for the RAAF?

x7434149-39.jpg

(forrás)

2008-ban egy pelikánnal találkozott a földimalac, és ez lett a vége. Legalább feltárulnak az orrkúp szerkezeti anyagai…

Végezetül egy videó számos repülés felvételéből összeállítva, melyet Jeff Guinn pilóta készített. Vele egyébként több interjú is található a YouTube-on. A videót illetően, az általam leírtakkal szemben, jóval több a bedöntés a repülések során. A teljes anyag végignézése nélkül is az a benyomásom azonban, hogy itt a lehetséges, 300, 225, 150, 120, 90 és 60 m-es magasságok közül inkább a nagyobbak szerepelnek, és egyébként sem végig a lehető legkomolyabban veszik a terephez tapadást. Szerintem ennek köszönhető a számos, döntött forduló, amit mellesleg mindig is előnyben részesítenek a repülés közben. A „kizárólag” oldalkormánnyal való irányváltás igen ritka amúgy, de pont a terepkövetés közben többször szükséges

 

tamogatas_sorozat.jpg

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://modernwartech.blog.hu/api/trackback/id/tr8416699686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2021.10.01. 19:11:10

Kiraly cikk, es fotok!!! Maxirespect!!!

gigabursch 2021.10.03. 18:20:06

Köszönöm az egész sorozatot!

Kicsit úgy érzem, ahogy az U-2-nél.
Ha valaki kíváncsi a komplex egészre, akkor már csak elég, ha magyarul ért.
A többit megtetted Te, amiért nem tudunk elég hálásak lenni.

Maga Lenin 2021.10.04. 21:30:31

@gigabursch: Nagyon örülök, ha ezt az eredményt tudta elérni a sorozat :)

Inner Circle 2021.10.07. 13:26:58

Ezek a "lenini utak" az eredetivel ellentétben nemcsak hosszúak, de egyre jobbak is lesznek ;)
Két kérdés:
Bombázás Kuwaitban: " Ez csak úgy sikerült, hogy nagyon kis – a leírás szerint pár századmásodperc – elkülönítéssel indítottak két, függőleges becsapódásra beállított GBU-24-est. Az első áttörte a fedezékek tetejét, és a második a lyukon át behatolva, belül robbant." Nem nyomtam a stoppert :D de pár századmp alatt lezajlik egy akkora robbanás, hogy a második bomba egyszerűen behullik a lyukon? Abban a nyugodt tudatban, hogy semmit sem értek a témához: nagyon kevésnek tűnik, szerintem ennyi idő alatt nem takarodik el onnan a kirobbantott anyag, viszont átrendezi annyira az első bomba, hogy a másik keresztül tudja ütni (bejut a rombolóerő). A nagyon kis késleltetés meg szerintem azért kellett, hogy a vezérlés pontosan ugyanoda pottyantsa a másodikat is (látszik a beszúrt képen is, hogy ha a bunker másik felére esne le, az hiába szintén "találat", nem sokat érnének vele). De mondom, mit sem értek hozzá.
Siker / kudarc Líbiában: nem ez volt az első nagyszabású bevetése az USA légi erőinek háborún kívül, "demokrácia-export" céljából? Később aztán bőven szereztek ilyen tapasztalatokat, de ekkor az alapvetően háborúra felkészült társaságnak nem jelentettek kb. teljes újdonságot az ilyen apróságok, mint hogy a laktanyától 200 méterre olyan civilek alszanak, akiknek fogalmuk sincs az egész balhéról, és másnap szarul mutatnának a cafatjaik az újságban? Ahogy a cikk is írja, terrorista csapások megtorlása esetén ez azért elég fontos. Igazi háborúban nem hiszem, hogy olyanokkal szőröztek volna, hogy épp besült a radar, akkor inkább dobjuk a tengerbe a cuccost. Vagy dobnak, és lesz, ami lesz, vagy találtak volna valami mást, amin elfért volna néhány bomba. Szóval ha tényleg akkor kezdték kitanulni az ilyen "félbékés" behatolást, ráadásul egyből egy logisztikai-szervezési rémálom keretében, totál nem erre felkészültek által irányított, totál nem erre tervezett gépekkel, akkor szerintem teljesen elfogadható az eredmény.

Maga Lenin 2021.10.08. 22:31:32

@Inner Circle: Mivel effektíve nem tudom a választ, de sokat gondolkodtam, mert végül is jogos a kérdés, azért elmondom, mire jutottam. A netes keresések szerint néhány tonna robbanószer nyomáshulláma is ezredmásodpercek alatt csökken vissza kb. nullára. A századmásodperc meg ugye egy nagyságrenddel nagyobb különbséget jelent eleve. Szerintem a törmelékdarabok is elrepülnek, de ha mégsem, végül is egy jó vastag betonrégeten is áthaladni képes bomba nyilván azok felhőjén is át kell tudjon hatolni. Szóval lehet, hogy mégiscsak indítani kellett volna a stoppert :) A célra vezetést illetően, hát fene tudja, ilyen rövid idő alatt mennyit mozdul el a lézer az első bombánál megvilágított pontról, meg hogy hogyan korrigál vissza, stb.

Politikai elemzést nem akarnék adni, de ez korántsem a demokrácia-export volt még. Ez egy szimpla fogat fogért dolog volt, jelezve, ki az úr a háznál. Nem gondolták tutira, hogy ettől megbukik az ezredes úr. Bár ehhez a részhez minimális mennyiségű, eltérő forrást használtam fel, de nem az volt a bajuk, hogy mi volt a civilekkel a környéken, hanem, hogy a legpotensebb csapásmérő típusuk az egy bomba-egy célpont reklámszlogenű lézerbombákkal mennyire nem volt hatékony. De egyébként az egész helyzet a rendkívül szigorúra vett rules of engagement miatt alakult meg, no meg a vártnál, illetve a géphez tervezettnél sokkal hosszabb bevetési idő okozta meghibásodások miatt. Nem látom azt az aspektust a dologban, hogy akkor tanulták volna ezeket a dolgokat, esetleg a körülményeket lehet nehezítettnek nevezni, de azért az is túlzás, hogy totál nem erre készültek. És hát végső soron, igen, elfogadható volt az eredmény, csak ezen belül elég sok volt a hiba.

Inner Circle 2021.10.11. 08:44:53

@Maga Lenin: Köszi. Nem politikai értékítélet volt a "demokrácia-export", meg talán nem is a legjobb kifejezés - csak amit mondasz, a "rendkívül szigorúra vett rules of engagement" talán Líbiában jött be először egy ekkora nagyságrendű csapás során, nem? Addig egyértelmű volt a helyzet: a gépek háborúra, vagy háborúval való fenyegetésre készültek. Nagyon durván fogalmazva, a Disznók korszaka előtti gépek ténylegesen harcoltak valahol (igazi ellenséggel szemben, igazi háborúban, amit igazán el is lehetett veszíteni, pl. Korea, Vietnam), az utánuk jövőknek meg teljesen asszimetrikus összecsapásokban osztottak lapot (Irak, Bosznia, Afganisztán). Ehhez a gépeknek és a módszereknek is idomulni kellett. Én csak mezei olvasó vagyok, de a COIN is ennek a korszaknak a terméke, nem?

Maga Lenin 2021.10.12. 16:55:45

@Inner Circle: Igazából nem, Vietnamban is kézi vezérlésbe hajlott néha a dolog, pl. amikor nem lehetett támadni a légvédelmi rakéták állásait, meg ilyesmik. Az meg ugye jó nagy háború volt. Az sem lényegtelen, amit még írsz, de nem teljesen értek egyet: a gépek nem úgy általában háborúra, hanem a hidegháborúra készültek. Ami egészen más jellegű lett volna (ti. konkrét háborúba átváltás esetén), mint egy ilyen, rendkívül korlátozott csapásmérés. De a körülményekről volt is szó. Szóval az F-111 is még bőven harcolt valahol (Vietnam).
Ami a COIN-t illeti, azt nagyon régre vissza lehet vezetni. Gyarmati rendfenntartás címén a RAF már a két vh. között tulajdonképpen ilyen feladatokat végzett, aztán a "maláj krízis" idején megint csak gerillákra vadásztak épp ők. Tehát jóval régebbi dologról van szó.

Inner Circle 2021.10.16. 10:01:01

@Maga Lenin: OK, köszi, mondom hogy nem értek az egészhez :)
Mindenesetre az érdekes, hogy mindennek megvan valahol a még régebbi csírája.

Maga Lenin 2021.10.17. 10:35:47

@Inner Circle: Gyakran nincs új a nap alatt :)

at900 2021.10.17. 15:22:10

Köszönöm szépen az egész sorozatot! Nagy munka lehetett ezt összegyűjteni. Nekünk nagy segítség, hogy összegyűjtve ilyen bőséges információt kapunk magyar nyelven. Szerintem nagyon jól megtalálod az egyensúlyt a szakszerűség és az olvasmányosság között. (Lesz majd esetleg megint tengerészeti téma is? :) )

Maga Lenin 2021.10.17. 21:14:28

@at900: Az utolsó előtti mondatnak kifejezetten örülök. Bár eleinte se vetettem meg, de utóbb egyre inkább magát a mögöttes "sztorit" szeretem én is ezekben a dolgokban. Valóban jó sok időbe telt elkészíteni az egészet, erről a FB csoportban (www.facebook.com/modernwartech) írtam (jó)pár sort.
süti beállítások módosítása