A "Cápás" sorozat utolsó előtti része az Egyiptomba exportált változatot, a Ka-52 eddigi üzemeltetési és bevetési tapasztalatait, végül a típus lehetséges jövőjét mutatja be. Az ismertető első része ITT, az előző pedig ITT.
A nagy számú forrás belinkelése miatt nem fért be egy posztba a záró rész, ezért ez a bejegyzés közvetlenül az előző folytatása.
Eladás Egyiptomba
Amikor az orosz-francia Mistral-üzlet kútba esett, azért az érintettek egy igazi, fegyverbizniszhez méltó megoldást találtak végül. A franciák hatalmas bajban voltak, mert nyakukon volt a két, orosz megrendelésre épített Mistral, a Vlagyivosztok és a Szevasztopol, és a kötbér is a szállítás elmaradása miatt. Oroszország pedig a technológiai és képességbeli előrelépési lehetőség elvesztése miatt is kárpótolta volna magát, ha lehet. Ezért aztán Egyiptom vásárolta meg a két hajót, és rá 46 db Ka-52K-t rendelt – és mindezt állítólag szaúdi pénzen. De az USA szoros szövetségeseként, a közel-keleti ország AH-64D-i mellé a legkorszerűbb E változatot is megkaphatta. A vezető nyugati technika birtokában, mint független és fizető megrendelő, nem csoda, hogy átalakítási igényeket támaszthattak az oroszok felé. Ezért ismét francia közreműködésre került sor: Oroszország megvette a Safran Strix rendszert, vagyis az Eurocopter (azóta Airbus Helicopters) Tigre HAD harci helikopter szenzortornyát. Ez az üzlet azonban nem az egyiptomi eladáshoz jött létre, hanem már 2012-13 körül megállapodtak erről a felek. Úgy látszik, a GOESz-451-essel valóban elég komoly gondok voltak… Az OESz-52 jelet kapott berendezés girostabilizált, infravörös és nappali kamerát, valamint lézeres célmegjelölőt és távmérőt tartalmaz. Az újdonsága így nem is ezekben van, hanem a hazai megfelelőjénél jóval kisebb méretében, tömegében (177 vs. 220 kg), és feltehetően fejlettségében. 2015 januárjában kezdték meg vele a repülési teszteket, az 51-es oldalszámú Ka-52K-n. Egyes hírek szerint az egyiptomi változat fokozottan korrózióálló anyagokat és bevonatokat kapott, és mivel törzsét megerősítették, így ön- és felszállótömege is megnőtt, ezért futóművét is teherbíróbbra cserélték.
Néha Nílusi Krokodilnak is nevezik ezt az exportverziót, bár ezt mások szerint Rogozin orosz hadügyminiszter csak viccből javasolta.
Az első, OESz-52-essel ellátott Ka-52, az 51-es. Bár gyakran felmerül, hogy ezzel épüljenek a további, orosz megrendelésre készülő Ka-52-esek vagy K-k, de ez a nyugati embargó miatt nem valószínű, mivel az alkatrészek jó része továbbra is szinte biztosan francia import. Persze Egyiptomnak azért tovább lehet őket adni még Oroszországon keresztül is
Közelről pedig így néz ki az OESz-52 torony (MAKSz, 2015)
Egyes források még több francia eszközt sorolnak fel: NASH harcászati navigációs rendszer (Navigation and Attack System for Helicopters), Nadir 10 navigációs rendszer Doppler-radarral és Stratus lézergiroszkóppal, TopOwl sisakkijelző, többfunkciós kijelzők a fülkében.
2018 végén merült fel a hírekben, hogy az egyetlen külföldi alkalmazó elégedetlen az elektronika megbízhatóságával, a navigációs és éjjellátó rendszerekkel, és a hajtóművek forró égövben nyújtott, bizonyos üzemmódokban leadott teljesítményével is, ezért preferálná további AH-64E-k beszerzését. A problémákat reálisan persze képtelenség megítélni. A részben nyugati vagy nyugati alapú eszközök integrációja miatt az új változatnak könnyedén lehetnek gyermekbetegségei, és az elhúzódó fejlesztés, no meg az orosz (háttér)ipar általános állapota is közrejátszhat a gondokban. Másfelől, egyszerűen az is elképzelhető, hogy ilyen nyilatkozatokkal kívánják a gyártókat engedményekre rászorítani – és persze politikai vetület is van, hiszen a Boeing az USA, a Kamov pedig Oroszország cége…
Megrendelések, balesetek és bevetések
A Ka-52K-ra 32 (40?) db-os megrendelés van érvényben az orosz haditengerészet számára, míg Egyiptom 46-ot vásárolt. Ebből egyes források szerint 3 db még normál Ka-52-esként került leszállításra, a többi pedig K, vagy még inkább, a számukra készült E verzió. Az alapváltozatnál említett számokkal ez 200 körüli mennyiségre jelent biztos megrendelést a helikopter kétüléses családjából.
2010 körül felmerült az export Brunei és Líbia részére. Irak Mi-28NE-ket vett, kb. 40 darabot. Algéria hasonló mennyiségre szerződött a konkurensből, és ezek szállítása is folyamatos. Az orosz légierőben 100-nál is több Mi-28N (Havoc-B nyugati kódnévvel) repül. Ezzel mindkét, régi rivális elfogadható mennyiségben gyártásra került; napjaink alacsony példányszámai miatt sokkal nagyobb megrendelések már szinte csodaszámba mennének.
Két egyiptomi gép, felül a 312-es oldalszámú, alul egy másik, melyben az ország elnöke is ült később. Jól áll a sivatagi álcafestés is a Ka-52E néven is említett exportváltozatnak (az E az exportra, de Egyiptomra is utalhat)
Persze a Ka-52-esek sem úszták meg a baleseteket. Legalább három esemény történt békeidőben, és egy gépet lelőttek Szíriában. 2012 márciusában, mindössze 21 repült óra után a 99-es oldalszámú Aligátor zuhant le, megölve mindkét hajózót. 2013. október 29-én a Kamov moszkvai központja mellett történt ismét baleset, ekkor az 52-es példány volt az esemény részese. A személyzet ezúttal túlélte, és utólag gyártási hibára vezették vissza az esetet. Elvileg ez az 52-es egy régi Ka-50 törzs felhasználásával készült, és feltehetően emiatt, egy, még a 2000-es évek elején készült alkatrész volt a rotorban. Ennek fáradásos törése tönkretette a felső rotort, de szerencsére nagyjából egy perce még maradt a pilótáknak a becsapódásig. Ennek köszönhető, hogy életben maradtak. 2017. augusztus 8-án egy további lezuhanás is történt, de erről gyakorlatilag nincsenek részletek.
Felül a 2013-as baleset fotója, alul a 2017-esé. A 71-es oldalszámú példány ugyan összetört, de láthatólag nem gyulladt ki, és talán nem túl nagy erővel csapódott a földhöz, ezért vélhetően javítható maradt
A balesetek kapcsán érdekes, hogy elvileg egyiknél sem használták a K-37-800M rendszert. Ennek oka ismeretlen, bár igazából a két utóbbinál talán nem ítélték olyan súlyosnak a szituációt a hajózók, hogy kilőjék magukat.
Az Oroszországi Föderációnak a szíriai polgárháborúba való beavatkozása lehetőséget teremtett szinte minden létező fegyverzetének kipróbálására. A Ka-52 szemszögéből és rendkívül röviden elmondható, hogy négy példányt dobtak át a fő bázisra, Hmeimimbe. Állítólag elégedettek voltak a típussal, ellenben a vetélytárs Mi-28N-ről Viktor Bondarjev, az orosz Légi-Kozmikus Erők parancsnoka azt nyilatkozta, hogy annak elektronikája megbízhatatlan. A korábban bemutatott videó szerint az Ataka mellett a Vihrt is kipróbálták, de a fő fegyvernek az Sz-8 rakéták és a gépágyú bizonyult. 2018. május 7-én azonban egy Aligátort elvesztettek az oroszok: hivatalosan technikai probléma okozta a lezuhanást és a személyzet halálát, de más források vállról indítható légvédelmi rakétát említenek. Talán ez lehet a valóság, mivel a szír tapasztalatok alapján az oroszok kénytelenek voltak közölni, hogy elektronikájuk nem megfelelő, és ez különösen igaz a Vityebszk rendszerre. Az L-418-5 változatú LAIRCM torony azóta meg is jelent a típuson, de elsősorban a rendszer észlelési távolságát kellene növelni, úgy tűnik. A GOESz-451 problémái már említésre kerültek, de nem tudni, hogy a megoldás az OESz-52 lesz-e. A páncélzat megerősítése is szóba került, könnyebb, de erősebb (állítólag 57 mm-es lövedékeknek is ellenálló...), kompozit elemekkel. A fegyverzet terén a gépágyú pontosságának növelése és a Hermész (tényleges…) rendszeresítése a prioritás.
A fenti fotó elvileg Szíriában készült, a lenti pedig egy oroszországi (moszkvai?) légi felvonulás során
Azonban úgy tűnik, még ennél is tovább kívánnak lépni a következő néhány évben a típussal.
A jelenből a jövőbe
A Ka-52 szolgálatba állítása óta eltelt évek ismét korszerűsítésért kiáltanak. A harci helikopterek a frontvonalban szolgálnak (Szíria), és már rövidebb távon is állniuk kell a versenyt az ellenfelekkel – ellentétben az olyan, stratégiai jellegű fejlesztésekkel, mint a PAK-DA vagy TA, ahol belefér pár év késés. A 2018 márciusi Air International magazinban megjelent cikkre támaszkodva, zárásként pár mondatban szó lesz az egyelőre Ka-52M jelű, jövőbeli változatról. Eszerint azév februárban Boriszov honvédelmi miniszter 114 ilyen helikopter beszerzéséről beszélt, a már korábban említett, 2027-es végdátummal. A gyártás M-re való átállítását 2020-ra várják. Az egyik fő fejlesztés a GOESz-451 cseréje az OESz-52-esre. Ennek jogi akadályairól ezúttal nem volt szó, sőt, állítólag a csere útjában csakis annyi áll, hogy az utóbbi állami tesztjei még nem fejeződtek be… Visszatérne az Arbalet két antennája is, csak jóval fejlettebb formában, és mindkettő az orrkúpban. Az FH02 már 30 mm-es hullámhosszt (X sáv) alkalmazna a nagyobb hatótáv érdekében, egy AESA egységgel, de megmaradna a Ka sáv is, külön antennával. A nagyobb hullámhosszú berendezés főleg a légi célokkal foglalkozna, valamint távoli, felszíni célokat derítene fel, míg ez utóbbiak ellen a fegyverhasználatot a pontosabb, másik egység tenné lehetővé. Hidakra 125/32, míg tankokra 35/20 km felderítési távot adnak meg előzetesen, a kétféle sávra, illetve 5 m2-es hatásos visszaverő felületű légi járműre 90 km-t. A mostani, kb. 100 kg-mal szemben 20-szal kisebb tömeget tervez e radarrendszernek a Fazotron. A cég olcsóbb megoldásként ajánlja még a mostani, hagyományos antenna megtartását, mely átalakítva képes kiszolgálni mindkét hullámsávot. Ezzel megspórolható a bonyolult kialakítás és hűtés, de persze rosszabb képességekkel, elsősorban, hogy egyidejűleg továbbra is egy sávban, és vagy csak légi, vagy csak földi célok felderítése lehetséges. Új, kisméretű, többfeladatú, páncélozott földi, valamint légi célok ellen is bevethető, kombinált, radaros és képalkotó infravörös fejjel ellátott rakétatípust is terveznek, egyelőre LMUR (könnyű, többcélú, irányított rakéta) néven. Emellett szó van a Krizantém integrációjáról. A szíriai problémák miatt a ugye a Vityebszket is tovább kell fejleszteni. Ennek első lépése, hogy a már most újonnan gyártott Aligátorok az L-418-5 tornyokkal készülnek.
Így nézne ki az FH02 radarrendszer
A távolabbi jövő pedig a külön posztban már szerepelt, perspektivikus harci helikopter. Addig is, a Millel való rivalizáláshoz visszatérve, egy nagy sebességű kísérleti helikopter (orosz rövidítése SzBV) kialakítását tervezi a Kamov, reagálva a Mi-24K-ra. Ez utóbbi új rotort és VK-2500-asokat kapott, a feltűnő áramvonalasításon kívül. A cél minimum 400 km/h elérése.
(forrás, a következő két képre is)
A Ka-52-esen alapuló, Kamov-féle SzBV komoly átalakításokat kap – már ha megvalósul. A kabintető laposabb lesz, az OESz-52 áramvonalazó hátsó elemet kap, a hajtóművek süllyesztettebbek, és a törzs felső része is feltűnően sima, egy síkban lévő
A hajtáslánc is nagyon megváltozik. A korábban bemutatott, a ’80-as évek végére tehető, kiegészítő toló(cső)légcsavar helyett egy koaxiális propeller kerül hátra, és jelentősen módosul a – továbbra is koaxiális – főrotor is
A főrotor alacsonyabbá válik, ami magával vonja a függőleges vezérsíkok csak lefelé való lelógását a stabilizátorokról (vízszintes vezérsíkokról). A változásokat jól mutatja az eredeti Ka-52 szürkével felrajzolt formája az új verzió rajza mögött
Szerte a világon slágertéma az utóbbi években a helikopterek sebességének növelése. Az USA gyárai egy konkrét program keretében építenek új technológiai demonstrátorokat, mégpedig az ismertető elején már szóba került Sikorsky S-97 Raidert és a Bell V-280 Valort, míg Európában az Airbus Helicopters X3 (hivatalosan: X³) jött létre. Az SzBV program Oroszországban kézzelfoghatóbb, közelebbi megoldásokra koncentrál, de a távlati tervekben sincs hiány. Az előbb linkelt, perspektivikus harci helikopter programon felül is vannak tervek, vagy még inkább, koncepciók. Persze ezek megvalósulása igencsak bizonytalan, mégis érdemes a legutóbbi időkben Ka-90 (korábban: Ka-100) jelzéssel említett ötletre kitérni. A Mihejev nyilatkozata szerint 1985-ből datálható tervezet valószínűleg a kiegészítő, törzsbe épített tolólégcsavaros Ka-50 továbbfejlesztések egyik utódja. Itt radikálisabb, ámbár korántsem új a megoldás arra, hogy mi legyen a rotor forgási sebességének limitjével. Már évtizedekkel ezelőtt felmerült, hogy a rotorlapátokat repülés közben kell behajtani, hogy ne akadályozzák magának a repülőeszköznek a nagyobb sebességét. A Ka-90-esnél is erről van szó: a csupán két darab, nagy lapát egymás alá hátraforgatható, és fixen tartható nagy sebességnél. A Kamov tervezete annyiban különösen figyelemre méltó, hogy hagyományos szárnya sincs a rotorok pótlására. A felhajtóerőt – legalábbis a makettről készült fotók alapján erre lehet következtetni – két, rögzített rotorlapát együttese, és a törzs megfelelő kialakítása adja. Az így már valóban kifejezetten áramvonalas gép akár 800 km/h-ra is képes lehet a főtengely hajtása helyett tolóerőt leadó gázturbinájával. A 2008-ban feltűnt gépről legközelebb érdemben 2017 decemberében volt szó, amikor is a nyilatkozatok szerint szélcsatornában vizsgálják a tervet.
Az igencsak áramvonalas, „repülőgép módban” lévő Ka-90 makettje. Ez a tervezet valójában elszakad a helikoptertől, mint koncepció, itt a rotor már csak a függőleges fel- és leszállásra szolgál. A függeszkedésből való fegyverhasználat a hagyományos helikoptereknél is visszaszorult az előző 10-15 év háborús tapasztalatai alapján. Hátulról nézve sem kevésbé látványos a tervezet. Mint a képekből látható, 2008-ban volt előtérben korábban a projekt, aztán az elmúlt pár évben ismét előkerült
A Ka-90 üzemmódjai
Persze a Mil iroda sem tétlenkedik, és egy, már sokszor elővett megoldást vet be a jövő típusánál – legalábbis a jelenlegi elképzelés az egyszerű toló(cső)légcsavar. A forma itt is feltűnően áramvonalas, és nyoma sincs annak a trendnek, hogy a mostanában modernizált típusoknál elmarad a futómű behúzhatósága
Források, linkajánló
Ahogyan az a szintén igen hosszú U-2 sorozatnál történt, a modern időkhöz közelítve csökkent az ismertető részletessége. Ennek ezúttal nem csak az az oka, hogy még nincsenek letisztázott, összefoglalóbb jellegű, utólagos rálátást nyújtani tudó források, hanem, hogy az orosz haditechnika esetében konkrétan nagyobb fenntartással kell kezelni mindent. Ennek pedig az oka nem csak az, hogy „megbízhatatlanabbak” az oroszok maguk, noha kétségtelenül szeretnek nagyot mondani. Érdemi tényező, hogy egyszerűen annyira sok a téves fordítás vagy átírás miatti hiba, hogy minden elég bizonytalan. Mindez általánosságban is látszik az adatoknál is, vagyis, hogy egy-egy szám mögött is valójában mennyi megfontolás és körülmény áll. Egyszerűen olyan a helyzet, ami az R-73 és a H-25ML kapcsán olvasható is volt. Ezek folyton „mostmár tényleg rendszeresítve lesznek” kategóriát jelentettek, amint ennek sokszori leírását talán meg is unta már a tisztelt olvasóközönség. Ezzel szemben ezeket a fegyvereket kizárólag a prototípusok hordozták a valóságban. Sőt, egész pontosan a részenként meglévő, 20-25 képhez még legalább háromszor ennyi átnézettel együtt sem találtam egyet sem, amin a H-25 legalább makettként függesztve van akármelyik változatra. A másik dolog, hogy az oroszok egyszerűen imádnak minden létező, akárcsak egy darab papírfecnire felskiccelt tervüket mint a megvalósulás küszöbén álló dolgot bemutatni, ami szintén igencsak fokozza a zavart.
További megjegyzés, hogy a Ka-50-esről is, de az 52-esről meg végképp annyi fényképet találni a neten, hogy ezúttal a források közül kimarad a gyakran meglévő, „fényképek” szakasz. Ahogyan az utóbbi időben a blogon szokásos, a vonatkozó Wikipedia lapok sorvezetőként (orosz, angol) voltak használva, és egyes apróságokban (német) bizony magukban is jó szolgálatot tettek.
Riválisok egykor és ma: fent még a Ka-50 és a Mi-28(A) repül közösen, lent már egy-egy Ka-52 és Mi-28N
Alapok
http://www.aviation-gb7.ru/Ka-50_02.htm bár nem innen használtam konkrétan ezt a 17 részre osztható ismertetőt, ez a szöveg volt a sorozat gerince
Az airwar.ru és a bastion-karpenko.ru érintett oldalai
http://army.lv/ru/ka-50/510/128 az egyik legjobb, legrészletesebb, 470 képet és 20 rajzot felvonultató oldal
Általános ismertetők
http://aviation21.ru/sverxmanyovrennyj-vertolyot-ka-50-chyornaya-akula/
http://vertoletciki.ru/viewtopic.php?id=133
Részletek
https://www.digitalcombatsimulator.com/ru/products/black_shark/?PAGEN_2=6 a DCS-ből fény derült számos részletre
http://forums.airforce.ru/matchast/4139-reestr-ka-50-i-ka-52-a/ a megépült helikopterek listája
https://russianplanes.net/regsearch/?search=&setyp=t105&cursubtype=on&sefactory=&airline=&airline2=&status=&status2=&therearephotos=&date= a legyártott Ka-50-esek listája
http://old.redstar.ru/2001/03/20_03/tema.html
http://www.airforce.ru/content/daidzhest-1/208-proverka-boem-podlinnaya-istoriya-boevoi-udarnoi-gruppy/ a csecsenföldi bevetésekről ez és az előző
Az előzmények, eredet, berepülés
https://youroker.livejournal.com/51609.html
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/ka-25f.php
http://ru.ubivets77.wikia.com/wiki/Ка-50
http://www.nnre.ru/transport_i_aviacija/aviacija_i_vremja_2005_02/p3.php
http://www.vertopedia.ru/articles/show/12
http://vertopedia.ru/articles/show/13
http://vertopedia.ru/articles/show/14
A koaxiális rotoros kialakításról
http://www.gyrodynehelicopters.com/coaxial_benefits.htm
https://web.archive.org/web/20071220021153/http://www.kamov.ru/market/news/petr11.htm
http://www.klimov.ru/production/helicopter/Gearboxes/
A tenderekről
http://stroimsamolet.ru/mnogocelevoj-udarnyj-vertolet-ka-50-2-jerdogan/
http://weaponstechnology.blogspot.com/2010/10/ka-50-2-endorgan.html
https://trashtanker.diary.ru/p174600676.htm?oam általánosabban is a Ka-52 létrejöttéről
A Hermész és a Vihr
http://www.missiles.ru/germes-a.htm
http://www.kbptula.ru/index.php/ru/razrabotki-kbp/mezhvidovye-raketnye-kompleksy/germes-a
http://militaryrussia.ru/blog/topic-802.html[/topic-49.html
http://bastion-karpenko.ru/vihr/
http://rbase.new-factoria.ru/missile/wobb/hermes/hermes.shtml
http://btvt.info/3attackdefensemobility/vichr.htm
Egyéb, kisebb részletek
https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/bezpilotni-prostredky/n-i-kamov/ka-37/ Ka-37
http://www.foxbat.ru/article/ka50/ka50_1.htm
https://www.rulit.me/books/aviaciya-i-kosmonavtika-2015-06-read-399937-18.html
http://www.airvectors.net/avka50.html#m3
https://topwar.ru/31637-na-pomosch-letchikam-boevye-mashiny-aviacionnyh-navodchikov.html a BMA
http://www.zvezda-npp.ru/ru/node/127 a KKO-VK-LP
http://www.zvezda-npp.ru/en/node/695 a K-37-800M
https://www.mycity-military.com/Helikopteri/Kamov-Ka-50-52_126.html
http://lemur59.ru/node/8804 néhány jó részlet a Mi-28-asról
Ka-52 – általában
http://militaryrussia.ru/blog/topic-572.html
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/11/09/ka-52-alligator-attack-helicopters/
http://avia.pro/blog/vertolet-ka-52-foto-video-harakteristiki-vooruzhenie
http://m.diary.ru/~TrashTanker/p174600676.htm?oam
http://periscope2.ru/2012/05/17/5941/
http://www.klimov.ru/production/helicopter/vc-2500ps/ VK-2500
http://www.russianhelicopters.aero/ru/helicopters/military/ka-52/features.html a gyártó hivatalos oldala
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/ka-52.php
http://yahooeu.ru/interesting/36651-vozdushnyy-patrul-ka-52-alligator.html
Ka-52 részletek
http://old.redstar.ru/2008/03/05_03/4_02.html Arbalet interjú
http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?f=21&t=54&start=30&st=0&sk=t&sd=a ezen a fórumon rengeteg, nagyon jó bejegyzés van, többek közt a GOESz-451 torony kialakulásáról
http://bastion-karpenko.ru/arbalet-rls/ Arbalet
http://armsdata.net/russia/0415.html a különbség a GOESz és a TOESz tornyok közt
https://vpk-news.ru/articles/40251 a sisakcélzóról
https://ridjey.ru/index.php?viewuf&ufid=588116&filteruftheme&fufthemeid=155 SzIVPV-52
https://russianmilitaryphotos.wordpress.com/2012/03/22/the-l370-5-president-s-countermeasures-suite/
https://missiles2go.ru/2014/08/22/
https://ak-12.livejournal.com/33484.html az utóbbi három a Vityebszk rendszerről
Aktuálisabb hírek a Ka-52-esről
https://bmpd.livejournal.com/1446787.html
http://www.indiandefensenews.in/2017/06/meet-russias-new-ka-52-equipped-lavina.html Lavina osztály
Egyiptom és továbbfejlesztés
https://smitsmitty.livejournal.com/255944.html
https://defence.ru/article/pervie-ka-52-dlya-egipta/
https://defence-blog.com/news/egypt-to-buy-more-apaches-after-faced-difficulties-of-russian-made-ka-52-helicopters.html az állítólagos gondok a típussal
A záróképek forrása: felső és alsó
Két hét múlva vadonatúj és nem hagyományos téma jön, egy, az eddigiektől kicsit eltérő formában!
A Ka-52M-ről napvilágot látott információkat összegzi a sorozat mintegy folytatásaként felfogható,
A Kamov Ka-52M harci helikopter és az LMUR rakéta
c., 2023 őszi poszt.