VTOL '60 - ami eddig kimaradt

2016. március 27. 23:47 - Maga Lenin

Az előző három poszt során néhány érdekesebb fotót a terjedelem megzabolázása érdekében ki kellett hagyni, csakúgy, mint a számos forráslinket. Most ezek következnek.

 

Az 1. részhez

Kezdetnek a Heinkeltől egy VJ 101A6 szélcsatornamakett, amelyet nem kevesebb, mint 8400 euróért adtak el egy aukció során.

101a6.jpg

(forráslink)

http://www.diseno-art.com/encyclopedia/strange_vehicles/ewr_vj_101.html

Általános leírás a VJ 101C-ről, néhány fotóval.

http://www.tomtom-net.de/resources/vj101/vj101.htm

Néhány részletet tartalmazó, remek fotókat kínáló honlap, köztük a VJ 101C pilótafülkéjével (forráslink):

v101_f.JPG

és egy fékernyős leszállással (forráslink):

v101_16.jpg

 

http://ytune.pk/watch/ntZDAS4fCPA

Számos, rövid videófelvétel a VJ 101C földi teszteléséről és repüléseiről, többek közt a hannoveri légibemutatón (sajnos nem beágyazható videó).

 

http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/geschichte/flugzeuge/kampfflugzeug-ewr-vj-101/523608

Négy oldalon át, rövid leírást és kb. 4x15-20 fotót és rajzot tartalmazó, német honlap. Talán tényleg az összes, VJ 101C-vel kapcsolatos, átalakítást, elképzelést, módosítást bemutatják. A második oldalon színes fotók is vannak a megépült két gépről, így: az első gép balesetének eredménye (forráslink)

ewr_vj_101_x1_12_jpg_jpg_2333964.jpg

A második gép, amint épp utánégetőt kapcsolt (forráslink)

vj_101_x2_3_jpg_jpg_2333788.jpg

https://medium.com/war-is-boring/germanys-failed-attempts-to-build-a-cold-war-jump-jet-65902f95110#.ks27qff4q

Egy általánosabb leírás a német VTOL kísérleti gépekről.

http://www.fliegerweb.com/de/lexicon/Geschichte/Entwicklungsring+S%C3%BCd+V+J+101+C-600

Német oldal, pár konkrét, részletes műszaki adattal a szövegben. Eszerint csak 88 fokig volt emelhető a két hajtóműgondola (nem 90-ig).

http://p-d-m.livejournal.com/46478.html

A VJ 101D, E, és a Fiat G.95/6 típusokról rövid orosz fórumbejegyzés.

 

Amiket több részben is felhasználtam:

Az airwar.ru, egyébként (általában könyvekre) meghivatkozott, remek leírásait felhasználtam mind a VJ 101C-hez, mind a VAK 191B-hez.

Ugyanez igaz a Wikipedia összes érintett lapjára (típusok, hajtóművek, stb.).

Az eddigi posztok alapját egy prezentáció és egy hosszabb összeállítás adta, mindkettő amerikai forrású:

V/STOL Fighter Programs in Germany: 1956-1975 prezentáció, készítette: Mike Hirschberg, ANSER, Inc., elhangzott: 2000 International Powered Lift Conference, 2000. november 1.

German V/STOL Fighter Program: A Quest for Survivability in a Theater Nuclear Environment, írta: Albert C. Piccirillo, ANSER, Inc., kiadja: American Institute of Aeronautics and Astronautics (azaz: Német V/STOL vadászgép-program: A túlélés kihívásai egy hadszíntéri atomháború esetén)

http://www.airvectors.net/avdevtol.html

Más is gondolt arra, hogy a három német típust egy lapon lehet említeni.

http://kplanes.tumblr.com/post/109426069175/k-planes-episode-49-wacky-vtol

A kplanes oldalt a forrásgyűjtés alatt találtam, néhány elég unalmas, gyártók típusait felsoroló (de jó hosszú) poszton kívül ilyen gyöngyszemek is vannak rajta, mint a fent megadott bejegyzés. Ezt is több poszthoz használtam és használom még.

A neves Flight magazin régi számai beszkennelve, részletenként nagyjából letölthetők a https://www.flightglobal.com/pdfarchive kezdetű linkekről.

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/nbmr-3.htm

Természetesen a globsec sem maradhat ki.

http://vertipedia.vtol.org/vstol/wheel.htm

A VTOL gépek egy ötletes elrendezésű listája.

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=2069.0;nowap

Fórum a Rolls Royce emelőhajtóművekről.

A fenti videón a beállított ponttól indítva látható a Harrier Pegasus hajtóművének működése, kísérletei.

 

A 2. részhez

A Bell D-188 rész forrásai:

http://www.aerospaceprojectsreview.com/ev2n4.htm

Néhány jó kép az oldal alja felé, például a D-188 hajító bombázás közben (forráslink):

d-188_hajito.jpg

vagy a gép lehetséges fegyverarzenálja (forráslink):

d-188_fegyverek.jpg

http://retromechanix.com/tag/xf-109/page/2/

http://retromechanix.com/tag/xf-109/

A retromechanix sokrészes összeállításának gyűjtőoldalai, amelyek általában elég rövid leírást adnak a bemutatott, korabeli anyagokból. Azok viszont nagyon érdekesek, jórészt végigkövetik a típus fejlődését. Számos brosúra a Bell által Navy részére készített, aktuális előrehaladást tartalmazó összefoglaló.

 

A VAK 191B forrásai:

http://www.harrier.org.uk/history/projects.htm

A P.1127/Kestrel/Harrier család tagjainak, tervezett változatainak hosszú listája, köztük a P.1170-nel természetesen.

http://hushkit.net/2012/07/27/sixties-superfighters-the-original-jsf-the-italian-vstol-g-95-resistenza/

A Fiat koncepcióit bemutató poszt.

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=851.0

http://www.aviacionargentina.net/foros/aviacion-militar-mundial.5/10182-programa-fiat-g-95-a.html

A Fiat koncepcióit bemutató fórumok.

http://warfiles.ru/show-105369-nemeckiy-eksperimentalnyy-istrebitel-bombardirovschik-vertikalnogo-vzleta-i-posadki-vfw-vak-191b.html

Egy orosz ismertető, az airwar.ru-n kívül.

http://alternathistory.com/fokke-vulf-chetvertogo-pokoleniya-istrebitel-bombardirovshchik-s-vertikalnym-vzletom-i-posadkoi-vak

És még egy orosz oldal.

http://modelist-konstruktor.com/aviacziya/i-vzlet-i-posadka-vertikalnye#top

És egy harmadik.

http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft31496.htm

A repülő próbapadok képei. A képen nem az SG 1262, hanem az olaszok által készített "típus". Ez egy póznán rögzítve tudott fel-le mozogni, tehát esély sem volt rá, hogy a gép bólintó vagy orsózó mozgása túllendüljön a veszélyesen (forráslink):

fiat_probapad.jpg

 

A 3. részhez

Az AVS forrásai:

http://www.hitechweb.genezis.eu/vtol4e.htm

Ez a link a VAK 191 programról és az AVS-ről szól röviden, számos képpel. Közülük az egyik, nem említett, de a VAK 191 programra szánt koncepció a Hamburger Flugzeugbau 530-as számú terve. A képen látható módon, az orrnál oldalra lenyitható csőlégcsavarok adnak tolóerőt, míg a főhajtóművek az egy mondatos leírás szerint elforgatható fúvócsővel rendelkeznek. A csőlégcsavarok meghajtási módját nem említik, de nyilván a főhajtóművek tengelyén át történik, így az elgondolás igen hasonló az F-35B-éhez. (forráslink)

hfb_530.jpg

(A jobb láthatóság érdekében egy kicsit más verziójú képet töltöttem fel.)

 

https://acesflyinghigh.wordpress.com/2015/06/24/a-brief-history-of-vstol-combat-aircraft-part-i-from-the-kestrel-to-the-sea-harrier/

Számos, más VTOL gépről is említést tesz a cikk.

http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/bild-der-woche/ewrrepublic-avs/619148

Pár részletesebb adat a német honlapon.

http://www.zeit.de/1974/19/das-zwanzig-milliarden-ding

Nem kapcsolódik közvetlenül, de a Tornado előzményeiről olvasható itt néhány szó, viszonylag hosszú felvezetéssel.

 

A VFA tenderhez:

Mivel itt csak rövidebb áttekintésre törekedtem, részletesebb forrásokat nem kerestem.

 

Aranysas, 2007. márciusi szám, Elfelejtett harci gépek I.

Számos adatot vettem át.

http://blog.usni.org/2009/06/11/flightdeck-friday-vstol-dreams

Az egyik fő angol forrás, ahol nagyon lesújtó véleménnyel vannak (korabeli nyilatkozatokra is alapozva) az egész VFA tenderről. Viszont tele a poszt képekkel!

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=15477.0

A secretprojects már szövegbe linkelt oldala (lásd a 3. részben), ami több, másik oldalra mutat a témával kapcsolatban.

Innen az AVS-en alapuló, Fairchild-Republic FR-150. A hasonlóság világos, mellesleg a gépnek több fegyverzete lehetett, mint a többi pályázónak, mivel a törzse alatt szabad a hely 4, félig süllyesztett Sparrow-nak is (forráslink):

fr_150.jpg

Vagy a Boeing ajánlata, ami mellékesen 2,8 Machra volt tervezve (Model 908-535) (forráslink):

boeing_proposal_for_sea_control_ship_fighter_competition.jpg

és amely amúgy a következő képen látható módon szállt volna le a Sea Control Shipre, majd a platform a fedélzettel egy síkba fordította volna a közben az orrát is felhajtó gépet (forráslink):

orr_le.jpg

(Ha a secretproject-es linkek nem működnek, akkor bejelentkezés szükséges...)

 

http://www.boxartden.com/gallery/index.php/Machat-article/Rockwell/Rockwell-XFV-12A/Rockwell_XFV-12-1-_cover-960

Egy korabeli összefoglaló a tengerészetnek az XFV-12-esről, ami nagyon jó, rajzolt képforrás.

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=23340.0

Az F401 hajtóműről; a tolóerőt utánégetővel itt 12,74 tonnában adják meg, miközben az XFV-12 STOL tömegét 11 tonnára becsülték.

http://www.boeing.com/news/frontiers/archive/2008/december/i_history.pdf

A Boeing újságjának archív rövid cikke az XFV-12-esről, sok használható részlettel.

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234958279-anigrand-rockwell-fv-12e-vtol-carrier-based-fighter/

A csodás XFV-12 makett.

http://arthurfiddler.blogspot.hu/2014/09/convair-model-200-supersonic-vtol-sea.html

Néhány szó és pár jobb kép a Convair Model 200-asról. Még normál, gőzkatapultos változatot is megálmodott a Convair, de ez nem volt több, mint álom (forráslink):

convair-200-2.jpg

Itt pedig az XFV-12 belső szerkezeti felépítése (forráslink):

rockwellxfv12athrustaug.jpg

 

 A következő részben: az NBMR-3 főszereplője, a Hawker P.1154, és társai.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://modernwartech.blog.hu/api/trackback/id/tr4611946129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.