Újabb könyvajánló és újabb Kamov, valamint új fotók régi posztokhoz (is)

2018. november 01. 16:41 - Maga Lenin

Egy rövid vegyes poszt a nagy októberi 101. évfordulója előtt 7 nappal, a hosszú hétvégére!

 

Újabb e-könyv a htenger.blog.hu-ról

A poszt apropója, hogy ismét megjelent egy e-könyv Horváth Zoltántól:

https://htenger.blog.hu/2018/10/23/meg_egy_e-book

borito.jpg

 

 

Újra említem, hogy egy ilyen kiadvány a modernwartech-en is mindenképp egy ajánló posztot érdemel, már csak azért is, mert a szerző nélkül nem jöhetett volna létre az Iowa osztályt bemutató sorozat sem. (Ennek első része ITT.)

 

A Kamov újabb terve

Szintén posztért kiáltott, hogy épp mostanában tűnt fel a neten a Kamov minapi terve, egy nagy sebességű, a képek szerint Advancing Blade Concept megoldást használó harci helikopter. A Ka-52-essel való rokonságot (kiindulási alapot?) le sem tagadhatná a gép. A tervekben új hajtómű, belső fegyvertér, kacsaszárnyak és vadászgépszerű (fő) szárnyak is szerepelnek. A források persze most is koaxiális rotort említenek...

kamov_futuro_esp.jpg

A kabin le sem tagadhatná, hogy a Ka-52-esről származik

kamov_de_futuro_2.jpg

Csökkentett észlelhetőségű kialakításhoz jellegzetes szögek és belső fegyverterek: utóbbiak a nagyobb sebesség elérését is segítik. Az oroszok imádják "perspektivikusnak" nevezni az elmúlt 1-2 évtizedben az új fejlesztéseiket, amint a jobb felső megnevezés is mutatja (szó szerint: perspektivikus harci helikopter)kamov_de_futuro.jpg

Az új terv meglepően vadászgépszerű. Innen nézve egyébként a fülke üvegezése az EA-6B Prowlerre is emlékeztet valamelyest

44828967_2462767887083064_2666515735458611200_n.png

A prezentációit maga Mihejev tartja (j). A belső kialakítást is mutató dián látszik, hogy ugyanannak a megoldásnak a  továbbfejlesztését képzelik az új típusba, mint amivel már a Ka-50 feljavításán is gondolkoztak (lásd a "Ka-58"-asnál a posztban, valamint felette, a 4 vázlatot bemutató képen). Két, nagyméretű gázturbina ad le tengelyteljesítményt az ABC rotor számára, egyben tolóerőt is ad a helikopter sebességének 700 km/h-ra (!) emeléséhez. A legyező irányú kormányzásban, ránézésre legalábbis, úgy tűnik, hogy nem vesz részt a gázsugár. Maga az elrendezés így már nagyon hasonló az F-35B F135 hajtóművéhez (erről egy képaláírás erejéig a blogon ITT), csak ott csőlégcsavar kapcsolódik hozzá elöl, nem rotor

szet.jpg

 Az előző dia robbantott verziója jó betekintést nyújt a gép felépítésébe

polgari_is.jpg

Ahogyan az S-97 Raiderből és a V-280 Valorből is terveznek csapatszállító (netán polgári?) verziót, itt is felvázolták a nagyobb kabinos, (csapat/személy)szállító elrendezést is

A képek forrása ITT, míg az első kép innen való: http://charly015.blogspot.com/2018/10/es-esta-la-propuesta-de-kamov-de.html, ami egy remek blog egyébként.

A Ka-50-est bemutató sorozat első része a blogon: ITT.

 

Új képek - ismét

A közelmúltban három, korábbi poszt is kapott 1-2 újabb képet.

A LauncherOne program immár materializálódott, így a Cosmic Girl névre hallgató 747-esről mostmár valódi fotók is rendelkezésre állnak, ERRE, a poszt vége felé.

Egy másik, viszont sosem megvalósult rakétaindításról is felbukkant a radaromon egy kiváló fotó, lásd ITT, az AGM-48-asnál.

Egyetlen, de remek képpel bővült a Do-31E-ről szóló, egyébként hivatalosan még mindig véget nem ért VTOL '60 sorozat EZEN része (lásd kb. a poszt közepén).

 

Végül egy bónusz kép a Lockheed Flatbed nevű koncepciójáról - a kép (forrása itt) magáért beszél:

flatbed.jpg

 Hamarosan folytatódik a Fekete Cápa sztorija!

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://modernwartech.blog.hu/api/trackback/id/tr2814325363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2018.11.01. 21:30:25

Tudtam. Tudtam! Tudtam!!!
Érdemes volt üde bekuksizni.

gigabursch 2018.11.01. 21:31:05

@gigabursch: Tudtam. Tudtam! Tudtam!!!
Érdemes volt ide bekuksizni.

Pootj 2018.11.02. 22:06:58

A Flatbed nagyon érdekes. Azért kíváncsi lennék, hogy befolyásolja a gép repülési paramétereit egyszer egy dózer áramvonalas tolólapja máskor meg bányadömper... Szerintem nem gondolták komolyan. Inkább tűnik valami sci-finek vagy egy optimista szakdolgozat illusztrációjának...

Flankerr 2018.11.03. 16:28:09

Ott van egy játékkártya csomagom, amiből anno volt sokféle, autós, motoros, repülős, satöbbi. Nekem van egy, most már tudom, NASA és társai kísérleti repülős. A Flatbed onnan ismerős :)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.11.04. 20:38:28

A papír, a CAD rajzoló - tervező program sok mindent elbír. Az új Kamov koaxiális légcsavar szelében úgy durván annak a felületének az egyharmada (delta)szárnnyal "takart". Amikor az új Kamov függőlegesen felszáll ez az egyharmad szárny felület vajon felhajtóerőt termel, vagy éppen hogy fékezi a (függőleges) felszállását? Helikopikon a szárny nem ördögtől való, nem egy szárnyas kopit láttunk már. Azért ennek ellenére megkérdem.

És még azt is érteni vélem hogy a koaxiális - lefelé irányuló rotorszél az radiálisan - körsugár irányban kifelé tart ha valami akadályozza a lefelé haladását (pl ez a szárny), de ha így van, akkor miért nem a teljes lefelé áramló légáram felület "beszárnyalt"?

Na ezt megaszondtam, illetve megkérdeztem, de talán átment a kérdésem lényege.

Maga Lenin 2018.11.06. 19:44:33

@gigabursch: Jó érzés okosnak lenni ezek szerint :D

@Pootj: Hát ja, nem mindent gondolnak komolyan azért. Én minden esetre imádom ezeket a korabeli, színes rajzokat, amik kézzel készültek. Meg az ötleteket mögöttük!

@rdos: Hát ha már egyéb válasz nem érkezett, és jól értem a kérdést... sajnos akkor sem vagyok igazán szakavatott válaszolni. Sejtésem azért van, ha az is megteszi
Valószínűleg egyszerűen optimalizálási kérdés ez. Ha sokat repül nagy sebességgel egy helikopter, az idő nagy részében megéri rá a szárny. Akkor is, ha felszálláskor bizony nem segít kicsit sem. (Lásd a Kamov ötletét az elforgatható szárnycsonkokra.) De egy 700 km/h-ra is képes gépnél már nagyon hasznos lesz a nagyobb szárny, leveszi a terhet a rotorról. Most sarkítva mondom, de ez a terv valószínű olyan, mint '40-es évekig: a tengeralattjárók inkább merülőképes torpedónaszádok voltak, nem folyton a víz alatt haladtak. Na ez meg egy VTOL légi támogató repülőgép igazából, csak nagyon helikopteresen néz ki.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.11.07. 16:42:54

@Maga Lenin: :-) "Na ez meg egy VTOL légi támogató repülőgép igazából, csak nagyon helikopteresen néz ki. "

Hacsak úgy nem. :-)