Nyári képösszeállítás 2018 - fókuszban a B-36

2018. július 20. 07:11 - Maga Lenin

A nyár közepére könnyed képösszeállítás, 3 fejezetben, különösebb apropó nélkül.

 

Fotókon a B-36

A B-36 óriásbombázó eredeti ismertetőjénél már linkelt B-36 Interest Group Facebook-csoport lenyűgöző – és persze folyamatosan bővülő! – a fotógyűjteményéből következik a poszt gerincét jelentő képcsokor, néhány téma szerint rendezve.

XB-36

13100947_10209366483790025_5614175333886662750_n.jpgA képgyűjtemény kezdődjön az XB-36-ossal, először is felszállás előtt...

12279139_10203876941843939_7648416387851767903_n.jpg

... utána már a levegőben (még az eredeti, egykerekes főfutókkal)...

12509012_10205279582060078_8861046966446130489_n.jpg

... majd a sivatag felett. A gép vonalai figyelemreméltóak. A fegyverzet nélküli prototípuson csak a lövészek buborékai törik meg a letisztult alakot

41898007_10216989192551530_2155891969899888640_n.jpg

Az XB-36 közelije. Furcsa, hogy a későbbinél ránézésre áramvonalasabb orrkiképzést nem tartották meg. Érdekesség, hogy a képen a gép már a négykerekes futózsámolyokkal van felszerelve, nem az eredeti, hatalmas, egyes kerekekkel

 

Narancs-pirosban

37268366_1871577086261097_8460861319992573952_n.jpg

Néhány színes képen a sarkvidéki üzemhez narancs-pirosra festett farokrészű és szárnyvégű példányok. Az utolsót kivéve a Life magazin fotósa, Loomes Dean készítette a képeket. Ehhez a levegőben egy B-25-öst vett igénybe

37259777_1871577209594418_3703702199449157632_n.jpg

A reptéren felsorakozva

37160969_1871577246261081_1813722220464177152_n.jpg

És ugyanez a motorok alól nézve

377510_197655613655220_109095101_n.jpg

Ilyen festésű gépek persze kötelékek tagjaként is előfordultak. A képen vegyesen B-36A-k és B-k

38250024_10216648390551693_1834050747352743936_n.jpg

T-33-asokkal kötelékben

 

Színes képek

32690326_1775989172480748_3332273079798726656_n.jpg

Leszállás közben egy későbbi változat, amelyet ránézésre a letakart bombacélzó síküveg lapról lehet megismerni - ha már a sugárhajtóművek nem látszanak. A csillogóbb alumínium és a mattabb magnézium részek megfigyelhetőek

32844721_1775705675842431_3206486209392017408_n.jpg

Itt már nagyobb magasságban, emelkedés vagy manőver közben egy példány hátulról

2827_heading_home_from_hawaii_circa_1956_11034370_622409021192578_131075073800392835_o.jpg

Egy különösen szép felvétel hazafelé repülő B-36-osokról az Operation Redwing atombomba-tesztek egyike során, Hawaii térségében, 1956-ban

32819572_1775705682509097_8622321033413656576_n.jpg

De ilyen egyedi látványt is lencsevégre tudtak kapni: B-36 a felhők felett. Ez a magasság azért nem sok dugattyús motoros gépnek volt a szokásos helye az égbolton

here_is_a_7th_bomb_wing_b-36_photo_by_b_j_brown_mountain_home_ar_deceased_with_a_bomb_hoist_on_top_of_the_fuse.jpg

Itt már újra a földön, feltehetően valamiféle nyílt nap során

36965834_10156001668972732_5846049053678239744_o_b-36_mustang_60ies.jpg

Egy, már kiállított példány előtt álló Ford Mustang sportkocsi, a '60-as évekből

14590001_540709812801926_1552115780313711589_o.jpg

A két, maketten látható gép első felszállása között csak 18 év telt el, utazósebességük között pedig 8-szoros a szorzó. Az XB-70 ugyancsak elképesztő méreteit jól szemléleti az azonos méretarányú két makett

 

Motorok és belső terek

385034_197637870323661_1823104289_n_the_last_b-36_built_being_readied_for_a_short_flight_to_the_new_dallas-ft_worth_airport_in_1970_the_air_force_stopped.jpg

Ez a fotó talán mindennél jobban mutatja a B-36 szárnyának vastagságát. Szépen látszanak a motorhűtés kettős beömlői is. Ez itt az utolsó B-36J, amelyet 1970-ben készítenek elő egy rövid átrepülésre, egyik kiállítóhelyről a másikra

aft_side_of_b-36_wing_with_r-4360_engine_removed_clearly_no_in-flight_access_to_engine_was_possible.jpg

A napjainkban készült fotón a szárny hátsó része látható, belülről. A legnagyobb burkolat az R-4360-ast fogta közre, alatta és oldalt a különböző légcsatornák. A képhez tartozó szöveg szerint innen kiderül, hogy egyáltalán semmilyen esély nem volt a motorokhoz férni repülés közben - a blogos ismertető szövege ennél azért megengedőbben fogalmaz, de a teljes értékű javításokat az is kizárja

view_inside_trailing_edge_of_left_b-36_wing_37169878_10216502847553209_3709140048952688640_o.jpg

Itt pedig a kilépőél(hez közeli rész) belülről. Balra és középen nem kevés elektromos egység látható

13765940_10209958041817156_3317921922925470569_o_ramey_afb.jpg

Kellett is a gépre olyannyira jellemző, nagy szárnyvastagság, hiszen az R-4360 motorok szintén óriásiak voltak. A képen is látható módon, a puerto ricoi Ramey bázison tárolt motorokról már akkoriban is tojásokra asszociáltak gyakran

29873031_10215806307460142_615827011628207124_o.jpg

Ilyen volt a B-36D légcsavarállásszög-állító mechanizmusa. Bonyolult

propel_1.JPG

Motorcsere egy kiállított példányon, a Fort Worth Greater Southwest International Airport területén. A B-36J olyan állapotban van, mint 1959-ben, amikor a Biggs légibázisról megérkezett ide

423124_255685064518941_763239949_n.jpg

A motorcsere közben, ugyanazon a példányon

worker_1.JPG

Itt már próbálják életre kelteni az R-4360-ast. Látszik az olaj a légcsavartollakon

419859_255684891185625_955262318_n.jpg

A J47-esek burkolata leszerelve, de a hajtóművek még a pilonon

31598675_10216084439333265_7126411708360294400_n.jpg

A motorok után néhány kép az óriás belsejéből. Ezen egy B-36F harmadik bombatere

32746930_10216536806521322_6517643426077343744_n.jpg

Amint az eredeti képaláírás is megjegyzi, a kinti helyzetű lövésztornyok is láthatóak felül

b-36f_gun_turrets.jpg

Ezen a meglehetősen hasonló képen a tornyok behúzott állapota, összehasonlításul

 

A reptereken

convair_plant_in_san_diego_performing_b-36b_upgrades_to_b-36d_standards_in_1951.jpg

A Convair San Diegoban lévő telepe építi át B-ről D-re a gépeket, 1951-ben. A gyárépülethez képest is jókora méreteken kívül a szárnyakra borítható szerelődokkok is láthatóak

coleman_towing_model_cf-55_2_early_50_s_gmc_pickup_cabs.jpg

Ilyen, Coleman Towing CF-55 típusú vontatókat alkalmaztak általában a földi mozgatáshoz. A jármű a Coleman saját alvázára hegesztett, két, GMC pickup fülkéből állt, így mindkét irányba haladhatott. A képen egy carswelli bázisú gép, de valószínűleg nem a honi repterén készült a fotó

loring_afb_flight_line_winter_of_56_kc-97s_parked_in_the_background.jpg

A Loring légibázison 1956 telén álló B-36-osok. A háttérben KC-97 típusú, dugattyús motoros tankergépek

423801_255689397851841_238309794_n.jpg

Jó időben a szárnyon és a gép előtt felsorakozott személyzet. (Minden bizonnyal nem egy gépé, hanem az adott századé, így csak hajózókról van szó.)

 

13738322_10209958047177290_444987930792910580_o_ramey_afb.jpg

Ezen a képen pedig egyszerűen csak nagyszerű a B-36, még a betonon állva is

 

FICON

11180335_10206255645701444_7111775816171876880_n.jpg

A múzeumi RF-84K-ról készült részletfotón az elkapóhorog...

11742676_10206255646101454_5479488090561105533_n.jpg

... és a törzs oldalán lévő, további rögzítési pont

 

Az utasszállító verzió és az XC-99

 

Apanam_xc-99_passenger_version_29_december_1943.jpgItt ugyan nincs megjelölve, hogy pontosan milyen gépről van szó, de a gyújtógyertya-reklám ábrája azért világosan mutatja, hogy ez a Model 37

12238298_10206524285599517_1333163515155752126_o.jpg

Itt az XC-99 már, mint kiállítási darab szerepel, lásd a kipányvázást nyűgözést. A kétszintes kialakítás az ablaksorokból és ajtókból látszik

beecraft_wee_bee_le_plus_petit_avion_du_monde_en_1946_c_te_du_geant_xc-99_de_convair_1.jpg

A bombázónál is nagyobbnak látszó XC-99 mellett a világ akkori legkisebb repülőgépe, a Beecraft Wee Bee, 1946-ban. A kis gépen csak fekve kapott helyet a pilóta, és nagyjából a Convair óriásgépének egyetlen motorjával egyezett a mérete

31482830_1977539649130526_1524635681865162436_n.jpg

"Katonák a szárnyakon és a gép előtt" típusú fotó az XC-99-esről is van. Bár hasonló kép az eredeti ismertetőben is szerepelt, nehéz megunni a látványt... (forrás)

 

Az R-4360 belseje

Alább kommentár nélkül pár kép a 28 hengeres, négysoros R-4360 csillagmotorról, melynek ez a példánya megbontva van kiállítva, így bepillantás nyerhető a belsejébe is

38874480_10216704936445305_2679571216267739136_o.jpg

38875604_10216704936325302_7160286970122338304_o.jpg

38837074_10216704936005294_9132081343042158592_o.jpg

38783114_10216704936765313_8909920401560174592_o.jpg

38850830_10216704937205324_4972496900885315584_o.jpg

38765886_10216704937445330_4686544498077990912_o.jpg

 

Vegyesen

32752083_1775997315813267_5648456351626559488_o.jpgVégül pár vegyes kép. Ezen a B-58 törzset szállító gép landol épp. A háttérben C-54-esek

mass_flyover_of_7th_bombardment_wing_b-36s.jpg

A 7th Bombardment Wing kötelék-áthúzása Carswell felett. A filmesek a Convair saját finanszírozású (!), Target: Peace (kb. Célunk: a béke) c., 1949-es mozijához forgatnak. A szélesebb közönség ekkor láthatta először a bombázókat

23316526_618748491849126_4096948099301116119_n.jpg

A Popular Science így képzelte el a típus légi utántöltő verzióját. Természetesen lehetetlen a valóságban az, ami az ábrán látható: a dupla töltőcső és az emiatt szükséges, egymáshoz nagyon közel repülő vadászok. Arról sem szólva, hogy a dugattyús motoros B-36 repülőbenzint tankolt, nem kerozint, és a későbbi, saját sugárhajtóműveit is erre állították át

Ez a valóságban így nézett ki: a Project Tanbo, egy B-36H átalakítása hajlékony csöves légi utántöltő szettel. A konverziót nem alkalmazták végül

18740478_924254721050166_4168814955149896674_n.jpg

És ha még 1946-ban is (legalább...) tartott volna a második világháború: a nagyobb prioritással fejlesztett, már elkészült B-36-osokat a Luftwaffe szükségvadász-programjának egyik terméke, a Heinkel P.1078C tervszámú, sugárhajtású elfogói támadják valahol a Reich felett

388241_201137123307069_1715690805_n.jpg

De vissza a valóságba, ahonnan végezetül adatok: először is a változatok összehasonlító táblázata, és a hajtóművek mögötti veszélyzóna ábrája...

b-36-schematic-blueprint-style-yellow-border-compressor.jpg

... és a B-36D részletes, méretekkel ellátott, háromnézeti rajza. A kormányfelületek kitérítési szögei és felületi méretei is meg vannak adva középen

A Peacemakert bemutató sorozat részei a linkeken elérhetőek: első, második, harmadik, negyedik, ötödik és hatodik rész.

 

Új képek régi posztokban

A B-36-osról tehát a Facebook révén egy posztnyi, új, és érdekes kép jutott el hozzám, de egy-két képpel más posztok is bővültek a megjelenésük óta eltelt időben. Ezek:

- a blogon az első repülőgépes témájú poszt, az AH-56 Cheyenne 2. része, ahol a későbbi konkurens, az S-67 Blackhawk kapott egy új, és kiváló fotót

- a háromszoros hangsebességre képes, amerikai elfogóvadász-tervezetek közül az F-108-asról szóló posztban a gépről bekerült egy grafika, mely légi utántöltés közben ábrázolja azt

- a hosszú VTOL '60 sorozat öt része is bővült: az elsőben a Focke-Wulf tervénél; a 3.-ban az AVS-hez került be egy korabeli újsághirdetéses kép; az 5.-ben a korábban információk nélküli Nord N.4300-asról került be egy makett és a hozzá tartozó leírás révén egy kiemelt szakasz; a 7.-ben pedig a Hercules XJ-99-esekkel ellátott modelljével bővült a repertoár

- ugyancsak a VTOL '60 sorozat egy önálló fejezete volt a Do-31E-ről szóló, 6. rész, ahol a Bo-140 második képe sokkal jobb felbontásúra lett lecserélve (ez ugyanis szerintem egy kifejezetten hangulatos kép), illetve, az Aviation Week & Space Technology egyik számából egy teljes oldal egészíti ki a további német tervekről szóló képeket

- az egyik kedvenc ismertetőm, a Saunders-Roe SR.45 Princess-t bemutató sorozat második része kiegészült egy modern számítógépes grafikával a sosem létezett P.192-est illetően (a poszt legvégén).

 

Zárásként, csak úgy...

37592887_2028173354067155_46220234721329152_n.jpg

... előbb egy kép egy lehetséges E-3 AWACS elrendezésről. Ezt a szovjetek az An-71 (Madcap) kísérleti légtérellenőrzőn ténylegesen is megépítették egyébként, de ezt a típust sem rendszeresítették (forrás)

36930994_2020315478186276_1512044413377839104_n.jpg

Végezetül pedig az U-2 sorozatban említett English Electric Lightning egy Avro Vulcan alatt repül kötelékben - az angol repülőgépipar utolsó nagy korszaka volt ez, csodásan egyedi típusokkal. A forrás szövege szerint a fotó 1960-as (forrás)

 

Mivel bizonyos igények felmerültek spoiler-ügyben: a következő, két részes bemutató is egy méltán elismert brit géppel indul. Tudom, hogy kevés, de ennyi van :)

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://modernwartech.blog.hu/api/trackback/id/tr9613916528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

camell · http://indafoto.hu/camell 2018.07.20. 09:02:37

Szép képek a B-36-ról... Lenyűgöző a mérete, még így, fényképről is. Ha meglátnám élőben, lehet, hogy be is csokiznék ;)

Spinn 2018.07.20. 16:15:06

Nagyon szép repülő, főleg a piros szárnyvégű verzió.

Flankerr 2018.07.20. 23:24:57

Jó lesz ez, érzem :)

bandiras2 2018.07.21. 15:37:33

@camell: Hát még a hangjától, ahogy a 4 herngersoros csillagmotorok rázzák a levegőt...
Youtube kommentben olvastam valamikor, egy szemtanú, július 4. én egy kötelék áthúzott a városuk felett:
"6 gépes kötelék közeledett. Még a föld is remegett ahogy fölénk értek. A pilóták szándékosan elhangolták a motorokat, hogy még hangosabban szóljon."
Emlékezetbő, nyersfordítással.
gyébként a típusnak minden baja volt.
- A motorok hűtése messze elégtelen volt, folyton melegedtek, és gyakori volt a túlmelegedés miatti leállás, vagy a hajtóműtűz. Ezt később kissé enyhítette a gázturbinák felszerelése, így nem kellett annyira erőltetni a dugattyúkat.
- A karbantartása horror volt. A magas oktán számú repülőbenzin(150 oktán feletti, ólmozott benya)-ből az ólom kivált a gyújtógyertyák elektródáira, és rövidrezárta azokat. 40 repült óra után kötelező drótkefézés minden egyes gyújtógyertyán... El lehet képzelni a műszaki állomány lelkesedését a sarkvidéki bázisokon. A pilóták merő jófejségből amikor csak tehették, 38 órára írták be a repülés végét, mert akkor az még jó volt a következő felszállásra.
A legénységi körlet viszont luxuskörülményeket biztosított a személyzetnek.
Jól példázza a motorproblémákat a következő kisfilm címe:
Hat forog, négy ég.
www.youtube.com/watch?v=9FJVxtTNjJk

Maga Lenin 2018.07.21. 22:26:00

@bandiras2: Annyi pontosítás elkél, hogy a J47-esek csak egy esetleges, azonos oldali, többszörös motorhiba esetén segítették ki a csillagmotorokat. Általános értelemben nem könnyítették meg azok dolgát, mikor csúcsteljesítmény kellett (felszállás, rárepülés), ment minden, ami mehetett :) Más szavakkal, a J47-esek célja tisztán a teljesítmény növelése volt, nem az R-4360-asok kiváltása.
A hangorkánba pedig nem is gondolok bele :)

bandiras2 2018.07.21. 22:44:34

@Maga Lenin: Arra gondolok itt, hogy a gázturbinák segítségével kevesebb ideig kellett nyélgázon járatni a szerencsétlen motorokat, így kisebb volt az esély egy kiadós meghibásodásra. Nem fogalmaztam elég érthetően.

Dr.Démonmac1 2018.07.22. 13:03:19

gyönyörűek, köszi a cikket

gigabursch 2018.07.23. 08:05:53

Szépek, az kétségtelen, de nekem az egész egy technológiai zsákutca képét mutatja.
Igazában ez a "hátulcsavaros" megoldás sehol nem vált be. Hozzáértőktől kérdezném hogy mi ennek az oka?

Amiről szívesen néztem volna képet: A kétszintes utasszállító belülről.
Ez egyébként mekkora távokat repült, meddig volt szolgálatban, stb...
Gondolom nem volt túl gazdaságos...

Maga Lenin 2018.07.23. 12:17:46

@gigabursch: Technológiai zsákutca semmiképp sem azért. Gondolom a toló elrendezésre értetted. Egyrészt mindig mérlegelni kell a lehetőségeket, igényeket, más körülményeket. Másrészt ha csak az MQ-1/-9 családra gondolsz, az pedig nem épp a letűnt múlt :)
Az ismertető maga - reményeim szerint - elmondja, hogy az utasszállító verzió csak papíron létezett. Azért is nincs róla egy fotó sem!

gigabursch 2018.07.24. 09:25:19

@Maga Lenin:
Aha, így már értem miért nincs róla fotó.
Pedig érdekes lett volna.

Tolócsavaros.
Ezt megjegyzem. Köszi.

felhőkergető 2018.07.31. 12:20:48

minden elismerésem a blog szerzőjének, csak annyi lenne a megjegyzésem, hogy repülőgépeket nem "pányvázni" szoktak, hanem "nyűgőzni"

Maga Lenin 2018.07.31. 12:28:19

@felhőkergető: Már javítva is, köszönöm az észrevételt! Remélem, nem "lenyűgözni"-re kellett volna :)